İstanbul Depremine Yönelik Sağlık Hizmetinin Yapılanması Çalışma Grubu Eğitim Alt Çalışma Grubu Toplantısını Yaptı

İstanbul Depremine Yönelik Sağlık Hizmetinin Yapılanması Çalışma Grubu Eğitim Alt Çalışma Grubu toplantısını 03 Kasım 2024 tarihinde düzenledi. Toplantıya Dr. Hasan Oğan, Dr. Zehra Betül Yalçıner, Dr. Serdar Epözdemir, Dr. Ayşen Yavru, Dr. Zeynep Solakoğlu, Dr. Muhsin Öznaneci, Dr. Ayhan Özşahin, Dr. Nilüfer Özaydın katıldı.

 Toplantıda;

  • Çalışma grubunun tüm çalışmalarını gerçekleştirebilmesi için mutlaka kendi gönüllülerinin olmasının gerektiği
  • Çalışma grubunun çalışmaları ve özellikle de afet kriz döneminde gönüllülerin yararlı ve kendileri açısından da zarar görmemesi için eğitimli olması
  • Eğitimin yalnızca teknik bir eğitim olmaması gönüllülerin deprem, afet ve afet kriz yönetimi hakkında detaylı bilgilenmesinin önemli olduğu
  • Genel eğitimin yanısıra özel konum ve konular açısından ek eğitimlerin planlanması
  • Farklı gruplar açısından eğitim içeriğinde değişiklikler yapılabilmeli
  • Gönüllülerin eğitimden beklentilerinin mutlaka karşılanmasının önemli olduğu
  • Gönüllü çalışmasının gönüllülerin birçok açıdan gereksinimleri karşılayacak şekilde yapılandırılması
  • Gönüllü eğitimin sürekliliğinin ve gönüllülerin birlikteliğinin sağlanmasının şart olduğuna vurgu yapıldı.

 Toplantıda aşağıdaki kararlar alınmıştır.

  • Eğitimin birinci gün teorik, ikinci gün pratik olmak üzere iki tam gün olarak planlanacaktır.
  • Teorik eğitim açısından sırasıyla aşağıdaki konuların işlenecektir.
  1. Ders Adı: Deprem, Afet Kavramları ve Toplumsal Sonuçları

İçerik: Deprem ve afetin tanımı, kapsamı, toplumsal sonuçları, yönetimi

Öğrenim Hedefi: katılımcı deprem ile ilgili temel kavramları söyleyebilir,  tehlike, risk, afet, afet yönetimi, risk azaltma kavramlarını açıklayabilir, afetin toplumsal sonuçlarını söyleyebilir.

 

  1. Ders Adı: Deprem Bağlı Afetlerde Gönüllülük

İçerik: Gönüllü kavramı, önemi, çalışma koşulları, zorluklar, sorunlarla baş etme, sağlığını ve güvenliğini sağlama, örgütsel yapılanma içinde çalışma, etik ve etik dışı davranışlar.

Öğrenim Hedefi: Sorumluluklarını kavrayabilir, afet yönetimi aşamaları açısından hazırlıklı olması gerekenleri bilir ve hazırlıklı olur, afet bölgesinde karşılaşacağı yaşam koşullarını, her türlü tehlikeleri bilir ve sayabilir, iletişim ve koordinasyonu sağlama konusunda olası zorlukları sayabilir. Yapması ve yapmaması gerekenleri sayabilir.

 

  1. Ders Adı: Ekip Olmak ve Liderlik

İçerik: Kurumsal yapı içerisinde çalışma, ekip çalışması ve liderlik kavramları.

Öğrenim Hedefi: Çalışma grubu kurabilir, kurumsal planlama yapabilir, plana uygun bir işleyiş sağlayabilir, daha geniş ölçekli bir planlama içine işlevsel biçimde katılabilir, afet gönüllüsü olarak liderlik niteliklerini kazanır, gerektiğinde ekip içinde gerektiğinde lider olarak görev yapabilir.

 

  1. Ders Adı: Depreme Bağlı Afetlere Müdahale; Ulusal ve Uluslararası Kurumlar, İşleyiş

İçerik: Afet yönetiminde yer alan kamusal ve sivil toplum kuruluşları, uluslararası kuruluşlar, yasal mevzuat, ilişkiler, yaşanmış olan süreçler.

Öğrenim Hedefi: Katılımcı resmi afet yönetimi ve gönüllülük (yerel) sistemlerini sayabilir, birbiriyle olan ilişkileri ve hiyerarşiyi söyleyebilir, nasıl iletişim kuracağını açıklayabilir.

 

  1. Ders Adı: Depremlerde (Gönüllü, Afetzede) Ruh Sağlığı Sorunları ve Yaklaşım

İçerik: Depremin yaratacağı afete bağlı bireysel ve toplumsal ruhsal sorunlar, sorunlara yaklaşım, çözüm önerileri, ruh sağlığını koruma açısından yapılması gerekenler, depremzedeye yaklaşım ve ruhsal sorun yaşayanların yönlendirilmesi.

Öğrenim Hedefi: Depremin yaratacağı ruhsal travmaları, sonuçlarını bilir. Kişisel olarak sağlıklı kalmak için gerekli önlemleri sayabilir, uygulayabilir, bedensel ve ruhsal olarak kendini koruyabilir. Ruhsal sorun yaşayan depremzedeleri fark edebilir ve doğru yönlendirme yapabilir

 

  1. Ders Adı: Deprem Bağlı Afetlerde Değerlendirme ve Raporlama, Doğru İletişim Sağlama

İçerik: Hizmet sunarken veya doğrudan yaşanan tüm sağlık sorunlarının, gereksinimlerin tespit edilmesi, değerlendirilmesi, çözüm için önerilerde bulunulması, doğru ve güvenli iletişimin önemi ve sağlanması, yerel bilgi kaynakları.

Öğrenim Hedefi: Gözlemlemesi ve değerlendirmesi gereken sağlık hizmeti uygulamalarını, halk sağlık sorunlarını bilir, takip eder, değerlendirir. Güvenli ve doğru bilgi alabileceği yerel yapıları bilir ve ilişki kurar. Topladığı bilgi ve yaptığı değerlendirmeleri en kısa sürede merkezi yapıya iletir. İletişim sağlama tekniklerini sayabilir (telsiz, walky talky, vb), sosyal medyanın doğru kullanımı, dijital iletişim ve diğer iletişim yöntemlerinin teknik olarak kullanımını açıklayabilir, doğru yönlendirme ilkelerini sayabilir.

 

Uygulamalı (pratik) eğitim:

Öğrenim hedefi: İletişim ve koordinasyonda yaşanacak sorunlara kaşı doğru yaklaşım ve çözüm oluşturabilir. Deprem bağlı afetlerde basit arama, tarama faaliyetleri, kurtarma ve yaralı taşımayı yapabilir ya da katkı sunabilir. Gerektiğinde triyaj yapabilir, temel basit yangına müdahale edebilir, basit yangın söndürme tekniklerini uygulayabilir. Kanamalara ilk müdahaleyi yapabilir. Basit pansuman uygulayabilir.

İçerik:

  1. İletişim ve koordinasyon simülasyonu (ekip oyunu)
  2. Basit kurtarma ve yaralı taşıma teknikleri
  3. Genel triyaj yaklaşımları
  4. Basit yara tedavisi ve bakımı
  5. Basit yangın söndürme teknikleri

 Eğitim çalışma grubu gönüllü eğitim içeriğinin yanısıra;

  • Gönüllü olmaya yönelik bir kampanya çalışmasının oluşturulması ve bu yönde çağrı, müracaat formu gibi hazırlıkların tamamlanması
  • Kampanya hazırlıkları içerisinde öğrencilere yönelik olarak farklı çalışmalarında yapılmasının gerektiği
  • Halka yönelik farkındalık oluşturma yönünde broşür, afiş gibi araç-gereçlerin yanısıra farklı iletişim yollarının da (örn. teatral) kullanılması
  • Gönüllü çalışmalarını da kapsayan çalışma grubu veri tabanı oluşturulması, afet kriz yönetimi sırasında kesintisiz iletişim olanaklarının hazır hale getirilmesi ve buna yönelik gerekli özel eğitimlerin sağlanması.

Planlanan ve kararları alınan çalışmalar açısından toplantıya katılanlar ve diğer eğitim çalışma grubu içinde yer alan üyeler arasında görev paylaşımı yapıldı.

 

Paylaş: